0
0
0
Varukorg
0
0
Hitta delar enkelt till din hoj
Lägg till ditt fordon
Meny

Drivpaket JT drev och Snell Powerlink 525 X-Ring

Produktbeskrivning

Det flexibla drivpaketet där du kan välja drevstorlekar själv!
Med hjälp utav vår drevguide så kan du enkelt se vilken standarddrevning och kedjelängd som sitter original på just din motorcykel. Vill du ha originaldrevning så väljer du motsvarande drev och kedja som står i listan.

Detta är en kombination av en kedja från Snell och drev från världens största tillverkare utav drev: JT Sprockets!

Kedjan
Nya Snell Powerlink! En helt ny X-rings kedja testad och utvecklad med elitförare.
Snell Powerlink är en kvalitetskedja med lågt rullmotstånd och minimal eftersträckning, Quadra X-ringarna ger 50 % lägre friktion än en O-ringskedja. Kedjan har upp till tre gånger så lång livslängd som en standard mc-kedja.

Powerlinkkedjan använder Quadra X-ringar vilket medför betydligt lägre friktion och därmed längre livslängd. Den lägre friktionen gör dessutom att du får ett lägre rullmotstånd och därmed en högre effekt till bakhjulet, du får alltså en längre livslängd och samtidigt rätt förutsättningar för snabbare varvtider.

Kedjan är uppbyggd av länkar tillverkade av högkvalitets härdat stål, sammanhållna av ”Hard Chromium Nikel Molybdenum” nitar. En mjukare kärna och extremt hård yta ger dig solida Nitar som varken böjs eller går av, detta ger en enorm slitstyrka. Nitarna i kombination med de härdade länkarna ger dig en extremt slittålig kedja.

Alla kedjor är både förspända och försträckta vilket kombinerat med de bästa materialvalen ger dig en kedja med minimal eftersträckning.

Med Snell Powerlink X-ring kedja får du:
• En kedja speciellt framtagen för Street-, Touring-, och andra stora Offroad-fordon
• Quadrateknologi med X-ringar, fyrdubbla tätningsytor för ökad livslängd och bättre smörjegenskaper
• En speciell beläggning på länkarna ger en extremt hård yta och en mjukare insida, detta för att öka styrkan och samtidigt minska de totala slitaget på kedjan
• CrNiMo nitarna är hårt presspassade med fyrdubblad stansad nitning för bästa hållfasthet
• Alla kedjor är förspända och försträckta för att minska initial sträckning.
• X-ring tätningen ger 50% mindre friktion mot en O-ringskedja och upp till tre gånger längre livslängd än en standard MC-kedja.
• Kedjan levereras med nitlås

Dreven
Alla JT’s drev är CNC-frästa ur högkvalitativt C45 Stål, vilket ger bättre precision och hållbarhet än de flesta andra drev, som vanligtvis tillverkas genom stansning (pressning).
Efter fräsningen så beläggs dreven med en hård-eloxerad yta som förhindrar korrosion, utökar drevets livslängd och även ger en fin finish.


Så här väljer du rätt drev och kedja om du vill dreva om:

Att byta storlek på framdrevet eller bakdrevet är ett väldigt enkelt och populärt sätt att förändra karaktären på din motorcykel.

1: För att få bättre acceleration – Byt till ett mindre framdrev, och/ eller ett större bakdrev.
2: För att få högre topphastighet – Byt till ett större framdrev, och/eller ett mindre bakdrev.

Du märker ungefär samma skillnad av att byta 1 kugg fram som genom att byta 3 kugg bak.
På de flesta motorcyklar märker man stor skillnad av att byta 1 kugg fram, och det är rekommenderat att prova sig fram i små steg.
För att behålla rätt vinkel på kedjan så bör du fördela förändringarna mellan framdrevet och bakdrevet.
Byt hellre 1 kugg fram + 3 kugg bak istället för 6 kugg bak.

När du byter storlek på dreven kan du även behöva ändra längden på kedjan.
På nästan alla motorcyklar så kan du byta till 1 kugg större eller mindre fram- eller bakdrev, men ändå behålla originallängden på kedjan.

Vid ändringar större än 1 kugg så behöver du ofta byta längd på kedjan, då är följande en bra grundregel att använda sig av:
Byter du till 2 kugg större drev, så behöver du 1 länk längre kedja.

Dock säljs alla kedjor i steg om 2 länkar, så du kan behöva kapa kedjan.
Det finns även chans att du kan slippa att kapa, genom att justera axelblocken vid hjulaxeln.

En länk på kedjan motsvarar en justering på 8-10mm vid axelblocket.
Behöver du 1 länk längre kedja och har möjlighet att justera 8-10mm vid axelblocket, då kan du köpa en kedja som är 2 länkar längre o slippa att kapa kedjan.
På nästan alla motorcyklar så kan du byta till 1 kugg större eller mindre fram- eller bakdrev, men ändå behålla originallängden på kedjan.

Vid ändringar större än 1 kugg så behöver du ofta byta längd på kedjan, då är följande en bra grundregel att använda sig av:
Byter du till 2 kugg större drev, så behöver du 1 länk längre kedja.

Dock säljs alla kedjor i steg om 2 länkar, så du kan behöva kapa kedjan.
Det finns även chans att du kan slippa att kapa, genom att justera axelblocken vid hjulaxeln.